De 7 speerpunten van eazie's succesformule
- New Food Factory
- 8 feb 2023
- 2 minuten om te lezen
Het Aziatische fastfoodconcept eazie werd door consumenten uitgeroepen tot het beste fastservice- en maaltijdbezorgingsconcept en won daarmee de Foodservice Awards 2023 in de beide categorieën. Bij deze de 7 speerpunten van eazie's succes!

De franchiseformule van de broers Shengli en Shunli Huang startte bijna twintig jaar geleden in Leiden. Dat was in een tijd dat Nederland kennismaakte met veel snelle wok- en noedelconcepten. Sindsdien ontwikkelde eazie zich verder en telt de formule momenteel in 2023 26 locaties. Verse, gepersonaliseerde wokmaaltijden, salades, pokébowls, wraps, smoothies en andere drankjes vormen de hoofdmoot.
1. Gezond eten op maat
’Fast healthy food, Aziatische roots’, is de pay-off achter het merk van eazie. Beide oprichters Shunli groeiden op met de Aziatische wetenschap dat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn.
"Als je niet goed voor je lichaam zorgt, merk je dat mentaal en andersom. Mensen hebben vanuit hun persoonlijke wensen en levensstijl behoefte aan gezond eten op maat. Onze missie om mensen te helpen om gemakkelijk gezonder te leven, sluit hier perfect op aan."
2. 100% zicht op voedingswaarden
Tien jaar geleden vermeldde eazie bij alle gerechten al het aantal kilocalorieën. Toen was het ook al mogelijk om te kiezen uit halal, vegan, glutenvrij, eiwitrijk en caloriearm. Middels het online platform op www.eazie.nl kunnen gasten daarbij hun maaltijd laten aansluiten op persoonlijke doelen, zoals afvallen, mentale focus of spieren versterken. Dit platform maakt gebruikt van een systeem dat is ontwikkeld door deskundigen voor voetbalbond KNVB.
3. eazie monitort smaakontwikkeling
Eazie werkt voortdurend aan personalisering van de maaltijden van haar gasten. Via wedstrijden op het eigen platform wordt de smaakontwikkeling steeds gemonitord. Goede suggesties van gasten worden daarbij vertaald naar de menukaart.
4. Multi-channel formule
Eazie kiest al jaren nadrukkelijk voor een multi-channelbenadering: Eat-in, afhaal en bezorging van warme maaltijden zijn drie speerpunten. De strategie hierachter is om healthy food voor iedereen en overal zowel betaalbaar als toegankelijk te maken.
5. Studenten als fans
Een marketingactie die de aandacht trok: gasten die met een app konden bewijzen dat ze 10.000 stappen per dag zetten, kregen 2 euro korting op hun eazie-bestelling. Een andere campagne: tijdens introductiedagen van universiteiten en hogescholen kunnen nieuwe studenten gratis kennismaken met de maaltijden van eazie. Deze campagne is niet nieuw en werd al toegepast in de eerste jaren van het bestaan van eazie in Leiden.
6. Healthy voorloper in de branche
De Foodservice Awards 2023 is niet de eerste prijs dat eazie wint. Zo werd eazie in 2016 door "De Succesfactor" van RTL7 benoemd tot winnaar van 'healthy voorloper in de foodbranche'. Daarbij is eazie te vinden met een goede plek op de ProVeg-lijst van veganvriendelijke restaurants in Nederland.
7. Focus op 50 vestigingen
Momenteel telt eazie 26 vestigingen. In menige stad blijft het niet bij één eazie. Zo telt Den Haag maar liefst vijf vestigingen, Rotterdam vier. Maar ook Amsterdam, Leiden, Utrecht en Zoetermeer hebben meer dan één eazie-outlet. Hoewel de oprichters ruimte zien voor wel 100 vestigingen, is de focus momenteel gericht op 50 vestigingen.
Comments