De GS1 2D-code vervangt de barcode
- New Food Factory
- 9 jan 2023
- 2 minuten om te lezen
In 2027 maakt de barcode plaats voor de GS1 2D-code, een variant die veel meer gegevens kan opslaan dan de huidige streepjescodes op producten. Hierdoor kunnen producenten de consumenten gemakkelijker aanvullende informatie over hun product geven.

De barcode zoals we deze nu kennen werd in 1974 als eerst in Amerika gelanceerd. In 1976 waren de eerste producten bij Albert Heijn te scannen door middel van zo'n streepjescode. Iets wat natuurlijk echt een revolutie heeft betekent in de retail.
Nieuw tijdperk
In de huidige tijd waarin de consument steeds kritischer wordt en steeds meer informatie wil hebben over producten, worden de mogelijkheden van de barcodes te beperkt. Hierdoor zie je steeds vaker naast de barcode ook een QR code op een verpakking staan. Binnenkort is dit verleden tijd, doordat de bekende streepjescodes worden vervangen door GS1 2D-codes.
āDe 2D-code bevat veel meer informatie. De mogelijkheden zijn legio. Voedingswaarden kunnen bijvoorbeeld heel snel zichtbaar worden, zoals allergenen en suikers, et cetera. Nu staan deze gegevens nog op de verpakking, dat is een wettelijke verplichting. Of die wettelijke plicht straks verdwijnt als de voedingswaarden zijn geĆÆmplementeerd in de 2D-code is nog onduidelijk. Dat is aan de wetgeverā, verwacht softwaretester en retailexpert Berry Van der Rijk.
Enorme impact
Deze implementatie zal een enorme impact hebben op onder meer kassaleveranciers, toeleveranciers en supermarktketens. Maar het biedt ook talloze nieuwe mogelijkheden.
āVoorbeeld. Stel dat je een 2D-code op een fles Coca-Cola scant, dan kĆ”n Coca-Cola zien dat de code is gescand. Vervolgens kan de consument direct de mogelijkheid krijgen om een actie te activeren waarmee hij een barcode krijgt die gebruikt kan worden om direct korting te krijgenā, voorziet Berry van der Rijk. āHet is slechts een voorbeeld van de veranderingen die we gaan zien.ā
Mogelijk kan het er ook voor zorgen dat er minder verplichte informatie op de verpakking moet komen te staan, omdat alle informatie te vinden is door middel van de 2D-code. Dit biedt natuurlijk een hoop nieuwe mogelijkheden!
Voordelen
Maar er zijn natuurlijk veel meer voordelen te noemen. Zo zal de code leiden tot verbeterd voorraadbeheer. De nieuwe codes bieden retailers ook betere mogelijkheden om gegevens te analyseren, waaronder informatie over kortingen en vervaldatums. Verder ontstaat de mogelijkheid tot het controleren van lotcodes, zodat teruggeroepen producten de winkel niet verlaten en kan er verbinding worden gelegd met loyaliteitsprogrammaās.
āDe consument wordt steeds kritischer en wil steeds meer weten over producten. Dat is eigenlijk de belangrijkste reden voor deze veranderingen. De komende jaren zijn nodig om de implementatie goed te begeleiden, want dit heeft gevolgen voor de hele keten. Van producent tot retail en consumentā, besluit Van der Rijk.
Opmerkingen